Sprzedaż osobista polega zaprezentowaniu przez sprzedawcę oferty firmy w toku rozmowy z potencjalnym nabywcą w celu doprowadzenia do zawarcia transakcji.
Ta forma sprzedaży jest jednocześnie najstarszym środkiem promocji. Wymaga od sprzedawcy szerokiej wiedzy na temat oferowanego produktu i umiejętności zaprezentowania jego walorów bo od tego zależy czy klient kupi produkt. Sprzedaż osobista jest szczególnie ważna gdy:
-
produkt jest bardzo złożony i wymaga demonstracji działania,
-
produkt jest wykonany na specjalne zamówienie,
-
cena produktu jest negocjowana,
-
nabywcami produktu jest nieliczna i bardzo zróżnicowana grupa osób lub instytucji.
Marketing bezpośredni jest to wykorzystywanie listów, telefonów, poczty elektronicznej, telemarketingu, katalogów lub innych nieosobistych narzędzi kontaktu, w celu komunikowania się z określonymi grupami obecnych i potencjalnych klientów.
Cechą charakterystyczną jest jego niepubliczny charakter, a więc przekaz reklamowy kierowany jest do jednej osoby i w taki sposób dopasowany, aby wywarł jak największe wrażenie na adresacie. Używając marketingu bezpośredniego dostarczamy informacji aktualnych, które jednocześnie można szybko przygotowywać do przesłania odpowiedniej osobie.