Celem każdej reklamy jest osiągnięcie jak największego wpływu na odbiorcę i uświadomienie mu pewnych braków w zasobach już przez niego posiadanych. Reklama również ukazuje i przypomina o walorach użytkowych określonego produktu oraz jednocześnie ma kształtować pozytywny wizerunek firmy będącej producentem określonego dobra lub usługi.
Istotą i funkcjami reklamy są:
-
kreowanie potrzeb,
-
ukazywanie – przypominanie walorów produktu,
-
kształtowanie preferencji i dostarczanie argumentów wyboru danej marki,
-
kształtowanie pozytywnego wizerunku o produkcie i/lub firmie,
-
tworzenie świadomości marki (funkcja informacyjna produktu),
-
kształtowanie preferencji wobec marki,
-
budowanie wizerunku wobec marki (J.W. Wiktor 2005, s. 155).
Reklama przyjmuje różnorodne formy w zależności przez jakiego rodzaju medium jest przedstawiana i tu wyróżniamy reklamę:
-
prasową,
-
telewizyjną,
-
radiową,
-
kinową,
-
pocztową,
-
internetową,
-
zewnętrzną (outdoor),
-
wydawniczą,
-
wystawienniczą,
-
w miejscu sprzedaży.
Z wyżej wymienionymi nośnikami reklamy łączy się pojęcie selektywności medium. Jest to cecha wyrażająca możliwość dotarcia z przekazem za pomocą danego nośnika do określonej grupy. Selektywność jest zróżnicowana: od znikomej (zewnętrzna), poprzez średnią (dzienniki, programy TV) do wysokiej (magazyny, poczta). Miernikiem który jest w stanie określić zasięg oddziaływania jest wskaźnik penetracji kampanii reklamowej GRP (Gross Rating Point) – stanowi wielkość zasięgu nośnika reklamy, skorygowaną przez zakładany stopień przekształcania audytorium przekazu w rynek docelowy i przewidywanej, minimalnej liczby kontaktów odbiorcy z reklamą.
Dokonując wyboru formy reklamy, czyli komunikowania się z otoczeniem, należy odpowiedzieć sobie na sformułowane pytania.
-
Kto jest nabywcą oferowanego produktu?
-
Jakie najczęściej wykorzystuje media?
-
Za pomocą jakich mediów, w kontekście rozporządzalnego budżetu, można osiągnąć zamierzone cele komunikacji?
Slogan reklamowy ma posiadać funkcje określane skrótowcem AIDA. Jest to monogram angielskich słów Attention, Interest, Desire, Action które odzwierciedlają następujące funkcje reklamy:
-
A – zwrócenie uwagi,
-
I – zainteresowanie,
-
D – chęć posiadania,
-
A – akcja